עוגב כנסיית אקשה הומו Ecce Homo

עוגב מס.9 | כנסיית אקה הומו – ויה דולורוזה – ירושלים

עוגב ליתורגי השייך למסדר האחיות ציון. נבנה ב-1893 על ידי בונה העוגבים הצרפתי מָדאֵר מהעיר מַארְסֵיי. בונה העוגבים ריגֵר תיקן אותו וגם שינה אותו בשנת 1935. תיקונים ושינויים נוספים בוצעו מאז, כנראה על ידי בית המלאכה לעוגבים של המנזר הפרנציסקאני "הגואל הקדוש" בעי
ר העתיקה. במקלדת הראשונה, מִחללת הצ'לו 8 הוחלפה בקווינטה 2/3 2 ובמקלדת העליונה, המִחללות קול אנוש 8 וקול אלוהי 8 הוחלפו על ידי חליל ארובה 4 ורביעית מאנפף 2.

כל השינויים האלה גרמו למוטציה של ממש באופי הכלי : מעוגב רומנטי צרפתי אמיתי זה נטלו את הגוונים היותר אופייניים שלו. למרות זאת, צלילי העוגב מצטלצלים היטב בבניין לא גדול הנהנה מאקוסטיקה טובה מאוד (הד של שנייה אחת). העוגב ממוקם על הטריבונה של הכנסייה וממלא אותה לחלוטין. דוכן הנגינה עשוי עץ אלון המכוון כלפי הכנסייה. כל העוגב נתון בתוך ארגז עץ אלון כהה.
חלילי מִחללת השליט 8 (Montre  בצרפתית, הווה אומר "תצוגה") מוצגים בחזית הכלי ב-5 קבוצות של 5-9-5-9-5 חלילים. קבוצות ה-5 נתונות בתוך כעין עמודים בולטים העומדים כ"א על גוש עץ דמוי צדף ענקי ומוכתרים כ"א על ידי קוּפוֹלה. העץ חרוט בפרסקו הרץ לאורך חלקו העליון והיוצר במרכז החזית שני שערים מקומרים בהם מוצגים הקבוצות בנות 9 חלילים. הכלי נשאר שנים רבות מוזנח ובלתי נגין עד ששופץ ב-1998 ע"י בונה העוגבים דוּבאי מקנדה, בזכות התרמה שאורגנה על ידו ברחבי קנדה. הכלי שוב זקוק לתיקונים.

תאור העוגב

הרכב החלילים 16 מִחללות

מקלדת ראשונה ראשי 56 קלידים

דבוּר 'Bourdon 16
אוקטבה כפולה 'Doublette 2
שליט 'Montre 8
קווינטה Quinte 2 2/3
חליל הרמוני 'Flute Harmonique 8
זקוקין 'Plein Jeu 16
שליט 'Prestant 4

מקלדת שניה משני

דָבוּר 'Bourdon 8
רביעית מאנפף 'Quarte de Nasard 2
סליציונל 'Salicional 8
בסון/אבוב 'Basson/Hautbois 8
חליל ארובה 'Flute à Cheminée 4
חצוצרה 'Trompette 8
חליל רך '4 Dulciane

מקלדת-רגליים ישרה, 27 קלידים

סובאס 'Soubasse 16
באס פתוח 'Basse ouverte 8

מחְברים
משני לראשי דוושה
משני למקלדת-רגליים דוושה
ראשי למקלדת רגליים דוושה

תריסי-עמעום – במקלדת המשנית

הנעת הקלידים והמִחללות – מכאנית בלבד

הזנת האוויר – על ידי מנוע בעל 1 כ"ס הנמצא בפרוזדור הסמוך