עוגב הליווי של כנסיית הקבר הקדוש

עוגב מס. 2 | עוגב הליווי של כנסיית הקבר הקדוש בירושלים

עוגבים היו בשימוש בכנסיית הקבר-הקדוש מאות בשנים אך העוגב העתיק ביותר אשר ידוע לנו עליו הוא מהמאה ה-XVII. המדובר בעוגב שנרכש בעיר ונציה בשנת 1615 ע"י ראש הקוסטודיה לארץ הקודש,מונסיניור בַסִיליוֹ קָפְרַרוֹלַה.

ואכן הצלילים ערבו לאוזני הפחה אשר ציווה שלא יאונה כל רע לנגני-עוגב, דבר שכנראה היה מאוד שכיח בימים אלה.קסים תכופות לפחה של ירושלים בבקשה לאסור על הקתולים להשתמש בעוגב ואף טענו שהם הפכו את הכנסייה הקדושה למקום להופעות בידור. מתברר שהפחה הגיב בצורה מאוד חיובית: הוא ביקש להביא אליו (!) כלי כזה ושינגנו לפניו.נראה שמאז ומתמיד התנגדה הכנסייה האורתודוקסית נמרצות לשימוש בעוגב. עדים רבים מעידים על כך שבמאות ה-XVII ו-XVIII פנו היוונים האורתודוקסים.

אף על פי כן, הצליחו היוונים האורתודוקסים למנוע ב-1756 הקמת עוגב בעל ממדים גדולים (יחסית לתקופה הזאת) בכנסיית הקבר-הקדוש: המדובר בעוגב שנבנה בירושלים על ידי שני אחים ממסדר הפרנציסקנים אשר הגיעו מספרד במיוחד לשם כך (ראה בפרק המתאר את העוגב של המנזר הפרנציסקני הגואל הקדוש). מאז התחלפו שם מספר עוגבים מבלי שהותירו עקבות.

עוגב הליווי שהותקן בכנסיית הקבר הקדוש בשנת 2014 מחליף עוגב איטלקי ישן מאוד מתוצרת טמבוריני Tamburini שהפך קשה לנגינה ובלתי אפשרי לכיוון, לא מעט בגלל להקה גדולה של יונים אשר בחרו להשתכן עליו ואף בתוכו. לעוגב החדש הרכב חלילים דומה לקודמו, 15 מחללות מחולקות בין שתי מקלדות ידיים ומקלדת רגליים. כמו קודמו, העוגב החדש מחובר לעמדת נגינה משותפת לשני העוגבים של הכנסייה. עמדה זו הותקנה בשנת 1982 על ידי בונה העוגבים ריגר Rieger מאוסטריה, בזמן שהוא הרכיב שם את העוגב הראשי הנמצא בחלק העליון של הקופולה. שני העוגבים אכן נבנו על ידי אותו יצרן ועמדת הנגינה המאוחדת מאפשרת שליטה טובה ותאום בין שני הכלים יחד עם נגינה סטראופונית בין הכלי ליווי הנמצא בקומת הקרקע והכלי העיקרי הנמצא בגובה רב מעל הקרקע.

תאור העוגב

מקלדת ידיים ראשונה (ראשי), 56 קלידים, 7 מחללות
דבור'16
שליט'8
חליל'8
דבור'8
אוקטבה'4
חליל'2
זיקוקיןIII 1/3 1'
מקלדת ידיים שניה (משני), 56 קלידים, 6 מחללות
שליט (קטן)
Principalino
'8
ויולה דה גמבה'8
קווינטדנה'8
דבור ארובה'8
חליל'4
חליל'2
מקלדת רגליים, 30 קלידים, 2 מחללות
סובאס'16
דבור'8

רטט במקלדת משנית

מחברים: II-I II-P I-P
מחשב: ריגר